Eric Greweldinger droomt van verkeerskruisingen met blije weggebruikers, van veilige oversteekplaatsen, en van minder lang wachten voor het rode licht. Verkeerslichten tovert hij om tot slimme verkeersinstallaties en bestaande verkeerskruisingen transformeert hij tot ingenieuze plekken waar je als weggebruiker graag wilt zijn.
Op het HBO wordt Eric gegrepen door het vak verkeersregeltechniek, wat hem fascineert en waar hij zelfs een gave voor blijkt te hebben. Hij maakt er niet alleen zijn werk van, nee, het is voor Eric veel meer dan dat: ‘Het liefst ben ik er 24 uur per dag en zeven dagen per week mee bezig. Het is mijn hobby, mijn passie.’ Ook reist Eric graag, en overal waar hij komt zet hij zijn zintuigen wagenwijd open. Hij maakt foto’s en filmpjes van kruisingen, oversteekplaatsen en verkeerslichten en steeds weer doet hij nieuwe inzichten op. ‘De hele wereld is mijn inspiratiebron.’
Elf jaar nu werkt Eric bij de gemeente ’s-Hertogenbosch. De laatste tijd fietst hij steeds vaker van zijn woonplaats Tilburg naar ’s-Hertogenbosch, mét gebruik van de Schwung-app natuurlijk, waardoor je als fietser sneller groen krijgt, en die hij zelf ook introduceerde bij de gemeente ’s-Hertogenbosch. Hier houdt hij zich bezig met het functioneel beheer van de verkeerslichten. Door Erics werk voelen weggebruikers zich veiliger in het verkeer en hoeven ze niet onnodig lang te wachten voor rood licht. Als bevlogen werknemer is Eric zich bij de gemeente ‘s-Hertogenbosch op z’n plek: ‘Als ik hier mogelijkheden zie of ze zelf creëer, mag ik ze ook echt gaan waarmaken.’
Als Eric vier jaar geleden hoort dat de regelgeving rondom voetgangerslichten verandert en de lichten voortaan ook aan het begin van een oversteekplaats geplaatst mogen worden, ziet hij een enorme kans: ‘Hiermee kunnen we onze voetgangers eindelijk helpen!’ Uit gesprekken met verschillende Bosschenaren weet hij namelijk dat zij zich niet altijd veilig voelen als ze halverwege de oversteek zien dat het verkeerslicht van groen naar rood springt. Het liefst rennen ze dan snel naar de overkant of draaien ze zich weer om. Dat zorgt soms voor gevaarlijke situaties.
Als ik hier mogelijkheden zie of ze zelf creëer, mag ik ze ook echt gaan waarmaken. Om deze uitdaging aan te gaan, verzamelt Eric een groepje mensen met verschillende specialismen om zich heen. ‘Door met anderen samen te werken, kom en kijk ik verder dan dat ik mijn eentje zou doen’, vindt hij. De groep smeedt slimme plannen en introduceert een nieuwe voetgangerslantaarn. Niet iedereen bij de gemeente ‘s-Hertogenbosch is meteen enthousiast over het idee, maar met zijn gedrevenheid weet Eric de organisatie te overtuigen om deze eerste heuse Bossche voetgangerslantaarn uit te testen.
Niet veel later plaatsen Eric en zijn team het nieuwe voetgangersverkeerslicht op de kruising Graafseweg-Lagelangstraat in ’s-Hertogenbosch, als eerste in Nederland aan het begin van de oversteek. De voorspellingen van Eric komen uit: voetgangers rennen niet meer hals over kop de weg over, maar komen een stuk veiliger en rustiger aan bij de overkant. Inmiddels staan deze voetgangerslantaarns op vijftien kruispunten in ’s-Hertogenbosch en heeft Eric hiermee ook landelijke interesse gewekt. ‘Door mijn dromen na te jagen en dingen te durven veranderen, probeer ik steeds weer de maatschappij te helpen.’
Toch denkt Eric om binnen een paar jaar een stapje terug te doen en met pensioen te gaan, maar niet voordat hij zijn nieuwe idee ietsje heeft uitgewerkt: het sneller op groen springen van verkeerslichten als er zelfrijdende auto’s naderen. Voorlopig is dit nog toekomstmuziek. ‘Maar als niemand ermee start, komen we ook nooit aan de finish’, vindt Eric. Daarna gaat hij op zoek naar een toekomstige opvolger, die deze volgende droom mag gaan waarmaken…